Jak rozliczyć dotację z urzędu pracy na założenie firmy

Jak rozliczyć dotację z urzędu pracy na założenie firmy

Jeśli jesteśmy osobą bezrobotna, a chcemy założyć firmę i brakuje nam środków finansowych na wydatki z tym związane, jest możliwość uzyskania dotacji z urzędu pracy, właściwego miejscowo, gdzie chcemy rozpocząć działalność gospodarczą. Obecnie kwota dotacji, oczywiście chodzi o jej maksymalna wysokość, oscyluje w granicach nieco powyżej 20 tysięcy złotych. Pozostaje jednak pytanie, jak rozliczyć się z otrzymanych w ten sposób środków finansowych, co z podatkiem od tej kwoty, czy musimy go zapłacić, a jeżeli tak, to w jakiej formie i wysokości? Obecnie obowiązujące w tym zakresie przepisy podatkowe stanowią, że od otrzymanej kwoty wsparcia finansowego z urzędu pracy nie musimy odprowadzając podatku w żadnej formie, niezależnie od tego, jaki sposób rozliczania się z fiskusem wybraliśmy. Tak więc na rozliczeniu rocznym z podatków nie umieszczamy tej kwoty na formularzu PIT. Dodatkowo możemy tą kwotę odjąć częściowo od podatku, jako koszty uzyskania przychodu, oczywiście jeśli została wydatkowana na takie elementy jak wynajem biura, koszty obsługi prawnej związanej z założeniem firmy czy tez zakup usług księgowych i rozmowy telefoniczne. Jednak nie można zaliczyć tych środków do kosztów uzyskania przychodu, jeśli są związane na przykład z amortyzacją środków trwałych oraz wartości niematerialnych, jak też prawnych aspektów naszego przedsięwzięcia.