
Zdarza się czasami taka sytuacja, że ktoś jest zatrudniony na etacie w przedsiębiorstwie, a jednocześnie rozważa możliwość prowadzenia własnej działalności gospodarczej, bez zwalniania się z etatowej pracy. Czy takie połączenie dwóch pól aktywności zawodowej jest możliwe w świetle obowiązujących przepisów. Okazuje się, że nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Będąc zatrudnionymi na etacie nie będziemy mogli rozpocząć działalności gospodarczej w przypadku, jeśli przy zawieraniu umowy o pracę zawarliśmy też z pracodawcą umowę o zakazie konkurencji, a profil prowadzonej przez nas działalności gospodarczej wskazywałby na właśnie konkurencyjną działalność z naszym pracodawcą. Jeżeli natomiast, zawierając umowę o pracę, złożyliśmy równocześnie deklarację o braku prowadzonej działalności gospodarczej, również nasz pracodawca nie musi wyrazić zgody na założenie przez nas firmy. Jeśli założymy przedsiębiorstwo pomimo wyraźnych przeciwwskazań, możemy ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą w stosunku do swojego pracodawcy. Co do systemu opłacania składek na ubezpieczenie społeczne, wszystko zależy od naszych zarobków zarówno w firmie, jak i z tytułu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli w firmie na etacie zarabiamy nie mniej niż najniższe wynagrodzenie krajowe, nie jesteśmy obowiązani do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzonej dodatkowo działalności gospodarczej.